I. rész: Fehér Ajtó Kft. Kovács Zsolt
The show must go on - az élet nem áll meg
Kovács Zsolt, a Fehér Ajtó Kft. egyik ügyvezetője válaszolt a kérdéseinkre a koronavírus okozta gazdasági helyzet változásaival kapcsolatban. Aki kérdez: Boros László a Lightsome Kft. vezető szervezetfejlesztési tanácsadója, trénere.
B.L.: Foglald össze röviden légy szíves a vállalkozásotokat, hiszen mi még nem dolgoztunk együtt.
K.Zs.: 20 év tapasztalattal rendelkezünk a nyílászáró piacon, elsősorban belső ajtó értékesítéssel foglalkoztunk. 15 fővel + a backoffice létszám, 1,4Mrd HUF árbevétellel, az egyik vezető magyar ajtós vállalkozás vagyunk.
2007-ben, az előző válság során már megtapasztaltuk, hogy az építőiparban késve érkezik meg a válság hatása, hiszen a folyamatban lévő projektek még kivitelezésben is mennek tovább. A válság hatása abban a pillanatban az építészek asztalán jelenik meg, illetve épp, hogy nem jelenik meg. Azok a tervek, amik nem készülnek el, azok egy két év múlva értelemszerűen nem is épülnek meg. A Fehér Ajtó Kft. kizárólag csak kereskedik, de beépítésnél több helyről vásárolt részegységeket állítunk össze, építünk be.
B.L.: Ez a két hónap milyen változásokat hozott a cég életében?
K.Zs.: Ez a helyzet hasonlít a 2007-es válságra abban az értelemben, hogy a nagy projektek nem állnak meg, lendületből tovább mennek, a szerződött épületek építése sem áll meg, nem is tud megállni. Ennek megfelelően az eddigi válságból mi nem éreztünk semmit, túl azon, hogy a munkatársaknak kialakítottuk a home-office lehetőségét, kiosztottuk a maszkokat, és a kesztyűket a kivitelezőknek, kiállítottuk az útvonalengedélyeket, alkalmazkodtunk. A kivitelezésben értelemszerűen nem megoldható a home office.
B.L.: A kereskedelmi körülmények hogyan érintettek benneteket?
K.Zs.: A bemutatóterem eleve csökkentett nyitva tartással működött, a kormányzati rendelkezések miatt és az egyeztetések is abszolút átálltak online-ba. A bizonytalanság miatt a megbízásokról annyit lehet tudni, hogy már a tervezőasztalon megálltak az induló projektek, ez olyan előszél, aminek nyilvánvaló hatásai lesznek a piacon. Magánszektorban ez azonnal érezhető, a nagy beruházásoknál kérdés lesz majd, hogy milyen támogatási rendszer áll az építők mellé, vagy milyen külföldi beruházások érkeznek az országba.
B.L.: Van beszállítói nehézségetek, ami problémát okozott?
K.Zs.: Épp egy olasz beszállítóval, igen, hetekre bezárták az üzemet. Ez okozott kellemetlenséget, de a működést nem állította meg. Később jött meg a termék, és addig türelemmel voltak a megrendelők is.
B.L.: Hozott-e ez a helyzet olyan döntési kényszert, ami a működést befolyásolja?
K.Zs.: Igazából nem hozott. Olyan volumenű döntéseket nem kellet hoznunk, ami a szervezet alapműködését befolyásolná. A napi munkában a kapcsolattartás maradt emailben, és a home officera való átállás zökkenőmentes volt, de azért a technikai hátteret nehéz biztosítani.
A válság hatása abban a pillanatban az építészek asztalán jelenik meg, illetve épp, hogy nem jelenik meg. Azok a tervek, amik nem készülnek el, azok egy két év múlva értelemszerűen nem is épülnek meg. Előbb-utóbb kezelni kell majd a visszaesést, de ezzel valószínűleg meg kell várni a hatásmechanizmust.
B.L.: Megpróbáljátok a helyzetet racionalizálni? Történtek átszervezések?
K.Zs.: Megpróbáltuk. Rövid ideig szükség is volt erre, de az időközben beérkező megbízások miatt nem volt szükség az átszervezésekre. Tanulságos volt ez is. Mivel kis cég vagyunk, 15 fővel oldunk meg mindent. Kialakult, jól működő folyamataink vannak.
B.L.: Majd fél év múlva érdemes lenne visszatérni a kérdéskörre.
K.Zs.: Igen, hiszen biztos, hogy lesz hullámvölgy.
B. L.. Te vagy az, aki rendszeresen új és új ötletekkel bombázod a tulajdonosokat, kitörve a dobozszemléletből. Most is vannak ilyen irányú törekvéseid?
Ha sok-sok embernek kell eldönteni valamit, akkor abból előbb-utóbb lesz egy olyan konszenzusos megállapodás, ami jellemzően jó döntés. Igen, vannak "remek" ötleteim, amit kettő kérdéssel le lehet állítani. Azért az ötlet, már kontroll alá kerülve megvalósulhat. Van is most ilyen, a szerződést már megkötöttük az olaszokkal, és képzésre is indultunk februárban, de a helyzet miatt maghiúsult. Ez csak halasztva lett, de mindenképp megvalósul.
B.L.: Eltelt ez a két hónap. Mi az amit tovább visztek működéssel, szervezettel kapcsolatban, bevezettetek valamit, amit meghagytok?
K.Zs.: A home office nálunk a visszarendeződés után megszűnik. Természetesen, ha valaki gyerek miatt, betegség miatt akar otthonról dolgozni, megoldható. Sarkaiból semmi esetre nem forgatnám ki a szervezetet. Az a szervezeti felépítés, ami hosszú évek alatt alakult ki a munkavégzésben, az így hatékony, ahogy van. Meggyőződésem, hogy így tudunk biztonságosan és jól működni.
B.L.: Azt mondtad, tudható, hogy nagy valószínűséggel bekövetkezik a piacon visszaesés. Készültök-e valamilyen intézkedéssorozattal?
K.Zs.: Addig, amíg ennyi munka van, addig semmi esetre sem. Mindenesetre a beszállítókat ezentúl talán szigorúbban szondázzuk, de még nem járunk ott, inkább előre tekintünk, és hogy a hullám valójában lesz-e, vagy, hogy milyen mértékű lesz, azt nem tudjuk. Lehetőséget ad azonban ez a helyzet arra, hogy felkészüljünk, képzéseket indítsunk, valóban összeszedetten álljunk bármilyen változás elé.
B.L.: Nagyon gyorsan száguld egy versenyautó, vezeti a versenyt. Ha kiáll kereket cserélni, vajon elveszíti versenyelőnyét? Ha nem áll meg, vajon be tudja-e fejezni a versenyt anélkül, hogy elkopnának a gumik és ez végső győzelmébe kerülne?
K.Zs.: Az építőipar is megkezdi a digitális átállást. A vállalatirányítási rendszerünk, aminek a feltöltése évről-évre elmarad - nem volt annyira fontos -, most ebben az időszakban feltöltésre kerül, és ezzel optimalizálunk. Ezzel költséghatékonyabban fogunk tudni működni. Marketingkommunikációs szempontból is másképp gondolkodtunk kicsit: A tervezők, építészek eddig is célcsoport volt, de most szakmai jellegű posztsorozattal raktunk össze egy digitális akadémiát, amivel napi rendszerességgel képbe helyezzük őket. Kicsi többletoktatással segítjük most őket, így könnyebben tudják betervezni a termékeinket.
Így összegezve tehát mindenféleképpen van előremutatás, fejlesztés, és optimalizálás. Csak nem drasztikus átállással.
Konklúzió
Szervezetfejlesztés két esetben is megvalósulhat.
- Valamilyen probléma megoldására irányuló optimalizálás - pl. vírus miatti időleges leállás miatt.
- Valamilyen jövőbeni cél elérésére irányuló fejlesztés - visszaesés megelőzés, hatékonyság növelés érdekében.
A Fehér Ajtó Kft. esetében ez utóbbival találkoztunk: Még nagyon megy a szekér, de a viharfelhők már gyülekeznek, és biztosan lesz vihar. Hogy mikor és mekkora, azt még pontosan nem tudjuk. A visszaeséshez optimalizált működésre készülni kell. Például munkakörök felülvizsgálatával, átszervezésekkel, támogató rendszerekkel - vállalat irányítási rendszer működtetése -, stb., amivel hatékonyabban tudják a feladatokat megvalósítani, de ide tartozik a partnerlétszám növelése marketing eszközökkel - digitális akadémia - vagy minőségi munkaerő fejlesztése. A vállalati autós helyzet pedig azt mutatja, hogy milyen "apróságokon" múlhat egy változás sikere, egy dolgozó motivációja. Tulajdonosként, döntéshozóként erre figyelni nagyon nehéz, főleg, ha jól menő vállalkozásról beszélünk.
A Fehér Ajtó Kft-t jelenleg nem érintette meg a vírushelyzet, de kicsit előre tekintve dolgoznak, és készülnek a visszaesésre. Beszélgetésünk elején Zsolt még azt mondta, hogy igazából nem változott semmi, és meg kell várni a hatásmechanizmust, de a végére már másként tekintettünk a helyzetre. Meggyőződésem, hogy elindítottunk egy olyan szervezetoptimalizálási folyamatot a közös gondolkodás révén, amivel sikeresebben, tudatosabban fog a cég felkészülni a várható visszaesésre, és remélhetőleg nyertesen jön ki belőle.
#szervezetfejlesztés #organizationdevelopment #porteclés #fehérajtókft #szervezetoptimalizálás #fejlesztés #hatékonyságnövelés #menedzsmenttámogatás #menedzsmentkonzultáció #transzparencia #változásmenedzsment #együttműködés #tanuljunkbelőle #optimalizálás #covidhelyzet #karantén #homeoffice